Conclusie

Vakantie met de Tesla Model S gaat uitstekend. Het is een fantastische reisauto met een zee van ruimte. Door de rust in de auto ben ik nooit moe op de bestemming aangekomen.

De navigatie werkt erg goed. Soms twijfel je of het wel de juiste route is, maar vaak is dat het dan weer wel. De voorliefde voor B-wegen, maakt het op vakanties leuk. Dit zijn de wegen waar Tesla op haar best is. Verbruik is dan laag en een feest om te rijden.

Het opladen is wel iets waar je rekening mee moet houden. We hebben ook twee uitstapjes niet gedaan, juist omdat we dit qua laadtijd niet zouden redden. Opladen via een normale stekker kost gewoon veel tijd. Een aantal tips:

– maak een lijst van laadmogelijkheden voor onderweg. Een lijst van 5-6 locaties is geen overbodigheid. 3kw laders moet je onderweg negeren en 11kw alleen gebruiker als uiterste nood.
– neem de tijd. Laden kost altijd langer. (Ook bij super chargers)
– kan je via een Super Charger, doe dat dan ook, ook al moet je daarvoor iets omrijden.
– zet de auto altijd direct aan het stroom, hoe laat je ook ergens aankomt.
– super om mee te nemen is een waterdichte doos voor stekkers en een kWh-meter. Tes verbruikt altijd meer stroom dan je verwacht. Wel zo netjes om het af te rekenen.
– rij niet te veel op één dag. Je hebt dan tijd om te laden. Je hebt tenslotte vakantie.

Maar ons is het allemaal meegevallen. Alleen de laadtijd op lange routes hadden we verkeerd ingeschat. Uiteindelijk hebben we hierdoor een paar aanpassingen moeten doen in de routes. Maar we zijn blij dat we geen ICE auto hebben gebruikt. De luxe en comfort van de auto compenseert het uitgooien van een kabel en het zoeken naar een laadpunt.

Fin

En weer terug bij af.
Oosterhout

Type 3c kabel afgeleverd bij A. En vervolgens de groene contact-box in bruikleen gegeven.

Na 2999 km zijn we weer thuis. Met een keurig verbruik van 198Wh/km

G-terug naar België

Volgeladen weg gegaan. We kunnen lekker doorrijden, omdat de volgende halte Auxerre is.
De Super Charger staat een beetje verscholen, maar is nieuw en doet het keurig. Er zijn twee snellaadplaatsen en twee Type-2 laders.
Wij gaan ondertussen koffie/thee drinken…

De volgende stop is de Ikea in Reims. Er is daar (slechts) één oplaadpunt en je moet een pasje halen bij de infobalie. Terugkomend met het pasje zie we opeens een grijze Telsa uit Noorwegen aankomen. Ze zijn opwegen naar Parijs en willen zelf even opladen en hun Tesla kan wel een beetje erbij gebruiken. We wisselen telefoonnummers uit, zodat ik ze een belletje kan even als we klaar zijn. Uiteindelijk zijn ze zonder lading verder gereden, omdat ze verder op de route nog wat kunnen bijladen. Fijn. We kunnen er laden met 104km/u en dat is hard nodig als we de Ardennen in rijden.

Op onze laatste verblijfplaats is het even zoeken, naar een aansluiting. Maar ik zie opeens een rode 32A stekker liggen. Samen met de verloop naar 16A is het prima opladen met 44km/h.

Geplaatst in Tesla op vakantie Frankrijk | Een reactie plaatsen

ondertussen bij “Under the lime tree”

Uiteraard maakt de Tesla een onvergetelijke indruk op: voorbijgangers, gasten en hosts…
Het vorige adres mocht natuurlijk even rijden en foto’s maken. zie hun Facebook pagina 😉

Ja, ik had Tessie ook net de dag ervoor “gewassen”. Ik had geen spullen mee, maar Frankrijk heeft vele wasboxen waar je voor een paar euro kan afspuiten en insoppen. En de coating doet zijn werk, het vuil vliegt eraf.

F – reis niet op zondag

Oude gezegde: reis niet op zondag, zondagen zijn saai.
In de modernere versie: reis niet op zondag, op zondagen zijn laadpunten gesloten.

We hadden een route voor de boeg van 364km, daar waren de stijgers en dalers nog niet in meegerekend. Noodzaak dus om tussen de middag even een klein beetje bij te laden, hoeft niet veel; een kilometer of 50 is genoeg.

Vertrokken met een volle accu en met een typical van 393km. Bewust erg rustig gereden, ter frustratie van enkele Fransen. Maar het verbruik blijft dan angstvallig goed, het lijkt wel of Tessie steeds minder nodig heeft.

Het eerste laadpunt is halverwege de route, bij een Renaultdealer. Tuurlijk stond er in de beschrijving van Chargemap al dat hij dicht zou zijn. Maar het laadpunt staat buiten en heeft 22kw.
Laadpunt gevonden, maar klepje gaat niet open met geen enkel pasje. Ook niet met het Franse kiwhi pasje, waar ik de meeste hoop op had.
Geeft niets, we rijden even door naar een McDonalds. Maar geen laadpunt te bekennen en de bediende verwees me terug naar de Renaultdealer.

Plan C was om door te rijden naar een E.leclerc. De laatste laadmogelijkheid, maar we hadden bij een andere vestiging al eens eerder prima geladen en deze zouden 4 punten moeten hebben. Maar ook op dat terrein geen oplaadpunt te bekennen.

Dus zonder bij te laden en met veel omrij kilometers, toch maar op weg naar de eindbestemming. In de wetenschap dat we nog een heuvelachtig landschap zouden krijgen.

En dat verbaast Tesla je toch weer. Met snelheden van 100-110km/u op autowegen en op de B-wegen een 70-80km/u is het verbruik uitgekomen op 169kw/km!! Met een ruime 40km typical over kwamen we aan. sorry Fransen, we hadden dus wel wat sneller kunnen rijden…

De eigenaar had net nieuwe buitenaansluitingen laten aanleggen. Helaas was de krachtstroom een soort van Perilex stekker. En daar had ik geen verloop voor mee. Maar op de gewone stekkers kan ik met een gerust hart 13A pakken. Tessie laat weer lekker bij…

Geplaatst in Tesla op vakantie Frankrijk | 1 reactie

D – Cellefrouin

De route van Nantes naar Under The Lime Tree is eenvoudig.
In de parkeergarage geheel volgeladen en via een paar kleine dorpjes naar de volgende bestemming.
Niet harder gereden dan 110km/u; niet dat daar een reden voor was, bij aankomt was Typical nog meer dan 100km.
Wel zie je dat de auto het beste in haar element is op B-wegen. Zo rond de 90km/u met heuveltjes en bochtjes heeft ze er echt zin in. Dan blijft ook alles keurig binnen de 200wh/km verbruik.
Op locatie weer het verlengsnoer uitgerold, kWh-meter en UMC in plastic box onder de auto ivm de zon en weer rustig laden met 10A (ik durf niet hoger door foto’s die ik op het Teslaforum voorbij heb zien komen. En gelukkig hoeft dat ook niet)

Tessie met, op de achtergrond, The Lime Tree

Navigatie
Verder hebben we onderweg veel lol van de navigatie. Niet alleen stuurt ze ons dwars door steden. Maar de uitspraak van de Franse-namen is voor ons een feest. We doen het spelletje wie het eerste door heeft welke naam er genoemd wordt…

C – naar Nantes

We hebben een makkelijke route voor de boeg. Alles over Autoroutes, Tes zit helemaal vol tot 395km en er zijn geen bijzondere stijgers te verwachten… Ongeveer 100km voor Nantes wel de snelheid laten zakken van 130 naar 120km/uur, gewoon voor de veiligheid. Bij binnenkomst van Nantes zien we een héle grote E.leclare. Rondrijdend over de parkeerplaatsen zien we echter geen oplaadpunt, jammer je zou verwachten dat ze allemaal voorzien zouden zijn; zeker de grote jongens. Tegenover het hotel is een parkeergarage met oplaadpunt (gewone 220volt stekker). Maar we durven het niet aan. Erin lukt nog wel, maar bij eruit gaan zouden we een hele lastige draai moeten maken, tussen hoge betonranden en muurtjes.20140714-150528-54328284.jpg We gaan voor optie 2. Parkeergarage bij het station. We komen aan met nog 36km typical over. De tarieven zijn a la Nederland (iets van €25 p/d), maar dan kunnen we wel gratis laden en is er een dame die de boel bewaakt (bijv. er voor zorgt dat de twee oplaadplaatsen niet geICEd kunnen worden.) We blijven hier 2 dagen, Tes mag rustig opladen.. 20140714-150530-54330500.jpg

B – op locatie in Normandië

Bij de B&B in Ticheville hebben we ons eigen laadplekje gecreëerd. Met een 20 meter kabel uit de garage hebben we onze stroomaansluiting. En in de plasticbox houden we de stekkers, kWh-meter en UMC mooi droog. Dat is ook wel nodig, want het regent zo nu en dan pijpenstelen en we moeten veel laden.

Dat laden gaat met een ongelofelijke snelheid van 12Ampere…we hebben meer van 24 uur nodig om weer op volle sterkte te komen. En in de loop van de dagen willen we ook nog een paar uitstapjes maken, dus die privé laadplaats komt goed uit en Tessie staat standaard onderstroom als we “thuis”  zijn.20140713-212053-76853801.jpg

Dat betekend overigens niet dat we niet ge-ICE-ed kunnen worden.  Het verlengsnoer is gelukkig lang genoeg. Over de stroomaansluitingen in het dorp maak ik me wel enige zorgen. Bij het knipperen van de verlichting kijken we elkaar toch even aan of wij de oorzaak zijn. Ik vind het maar dunne kabeltjes dat door de lucht naar de woningen gaan. Helemaal als ik dan terug denk aan de dikke kabel die Liander heeft getrokken naar onze aansluiting thuis.

Iets voor onderzoek thuis is trouwens nog de aansluiting van campers. Die zijn best veel aanwezig en dit zijn blauwe stekkers (!! yiepie). Echter ze zijn een stuk kleiner dan de blauwe stekker van de UMC. Onbruikbaar voor ons dus, wat jammer is. Want de aansluiting die we gevonden hadden zat vlak bij het stadje waar we waren.

De Tesla is overigens een ongelofelijke fijne auto om in te rijden. Heuvels op is een peulenschil. En heuvels naar beneden al helemaal. Door het teruglaad systeem hoef je nooit bij te remmen. En we blijven ver onder de 200wh/km. Mede veroorzaakt omdat we op de B-wegen ca 70-80km rijden. We zijn perslot van rekening op vakantie.

B – Normandië

Eigenlijk te lang gebleven bij SuC Oosterhout. Maar wel hebben wel een kopje koffie en thee gedronken. Alle mailtjes kunnen bijwerken en volledig kunnen bijladen naar 398km typical. Ook op het einde overigens laad de SuC nog best lekker door. Begint de laadsessie richting de 500km/h. Laadt hij op het einde nog “maar” 300km/h. Daar kan geen andere lader tegenop.

Bij terugkomst stonden daar een grijze uit Nederland en een donker rode uit België te laden. Vriendelijke knikje gemaakt en snel weg gegaan. Het ontbijt, Oosterhout had al te veel tijd verloren en we vertrekken uiteindelijk pas om 11:15 richting België.

Vlak bij de grens had ik in gedachte om te laden in Tournai. Ik had daar een paar 22kw lader gezien en een museum. Dat is iets om je tijd mee te doden als je een paar uur bezig bent. We kwamen met 285 Typical aan en hadden rustig gereden (100/110 km/u en slechts 185wh verbruikt)

Maar in Tournai konden we de laders niet vinden. Er zouden er twee moeten zijn vlak bij het museum. Als uitwijk hadden we nog twee andere laders. Één bij een ziekenhuis en een bij een bioscoop. Ga gaan richting het ziekenhuis; maar ook daar was het lastig vinden. Uiteindelijk aangesloten aan de achterkant bij laden en lossen. Mooie paal, maar met 11kw niet snel genoeg.

Dit zou uren gaan duren. Te voet op zoek naar een andere laadpaal die bij de bioscoop moest staan. En die locatie klopte keurig. Twee mooie palen, wel ge-ICE-ed. Maar het snoer is lang genoeg. EN 22kw!!

Helaas was het 14:00. Een tijd waarop alles ging sluiten bleek achteraf. Voor ons ging de friettent dicht…daar ging de lunch. Voor de rest was er niet veel te doen, of we hadden een aardige wandeling terug naar de stad moeten maken; in het vooruitzicht dat daar ook alles dicht was.

We hadden genoeg energie voor de volgende stop en we waren klaar met Tournai; het regende ook, wat het niet vrolijker maakt.

Op weg naar Amiens. Daar moesten we wel laden en dat kan op twee plekken. Bij E.leclerc en bij Renault. Het is 16:45 en Renault is tot 17:30 open. We gokken op E.leclerc.

Helaas ge-ICE-ed. Keurig handgeschreven briefje van E.leclairc onder de ruit dat hij 2 laadplekken bezet hield voor elektrische auto’s. We teuten nog een beetje en de auto rechts ging weg. Het laadstation is een type 3c. Gelukkig hebben we een kabel kunnen lenen van een Tesla-genoot. En met 100km/u kunnen we gaan laden.

Overigens door Frankrijk rij ik ook 110km/u. Ik wil niet te veel electronen verspillen en de snelheidswinst is niet gigantisch of je nu 110 of 130 rijdt. Daardoor verbruiken we slechts 202Wh.

Amiens ging veel tijd kosten. We hebben 230 km nodig en met de heuvels in het vooruitzicht maak ik me wat zorgen. Ik wil toch zeker 50km speling hebben…Na het nodig verveel (de winkel heb je wel gehad en er is niet veel te doen daar) hebben we het snoer opgerold met 293 Typical op de teller. Het is al laat, maar stil komen te staan onderweg is nog erger.

De weg richting Ticheville (La maison du Vert) gaat rustig aan met 110. We komen nog een zwarte Nederlandse Telsa tegen. We zwaaien wat en laten hem achter. We zouden pas rond 21:30 aankomen en hebben wat haast. Het verbruik blijft binnen de perken en ik hou mijn 50km speling vast. Daarop versnellen we naar 120km/uur en met 39 Typical over komen we aan op bestemming.

De kabel wordt uitgegooid en Tessie en wij maken ons op om langzaam op te laden voor de dagen die nog komen.

A – Kop van ’t land

Weg met 346km typical hebben we een nachtje geslapen op een plek zonder oplaadpunt. Maar het is zo’n mooie plek en zulk lekker eten…. En de locatie ligt vlak bij Oosterhout SuC. Met een nachtje slapen en met 145km over aangekomen bij SuC Oosterhout.
We zijn de enigste die staan te laden.